I’m a fan! Mijn muzikale invloeden en favorieten

Sit back and relax with these throwback classic tracks!
Mijn muzikale invloeden en favorieten:

Bob Marley
First come, first serve. Reggea is de eerste muziek die ik zelf afpseelde. Met name de Legend cd heb ik grijsgedraaid en mijn broers haatten het! Hehehe.

50 Cent
Dikke raps en fakking goede refreintjes!
Naast zijn verse op Crack a Bottle is ook Window Shopper een persoonlijke favoriet.

Ryan Leslie
R&B met power! Goede making off filmpjes en een damn smart dude.

The Alchemist
Sample wizard #1 met een oor voor de perfecte drum sounds en sequences. Als tiener kocht ik de 12 inch single van ‘Hold You Down’. Hier de making off.

Kubus & Bang Bang
Het album ‘Learning Curve’ was vanaf de eerste track een banger! Kubus gaf me een ruimere andere kijk op het gebruik van synths. Bang Bang kwam ook met een vernieuwende sound en boodschap. Spijtig dat de rapper bang bang met zijn vuisten op zijn vrouw ging.

Booba
7 jaar geleden met N° 10 en nu nog steeds met vernieuwende sounds. Booba dropt dikke tracks op dikke beats. Gelukkig versta ik het Frans niet vloeiend, want soms wel wazige teksten.

Mr. Probz
Qua sound moeten Soulsearchin’, Beatbutcha en anderen ook shine krijgen, maar het is toch de rauwheid van de rapper/zanger die het hem telkens weer doet. De man is naar the States gegaan om collabos te doen en overleefde een schierpartij. Just fucking do it is hier wel van toepassing.

(the) Game
Twee songs had ik gehoord en beslist dat ik het album moest hebben. Like Father, like Son en…

Starflam
Dope. Hun gelijknamige album is eén van de eerste albums die ik heb gekocht als jonge tiener. Nooit spijt van gehad.

P Diddy
Entrepreneur en dé artiest die de 90ies sound het beste wist te gebruikt wat mij betreft.
Enjoy this cliché classic!

dj Premier
Sample wizzard #2 met chirurgisch gesneden samples, altijd dezelfde, doch dikke drums en een oor voor vibe. Premo maakt op een originele manier gebruik van van alledaagse geluiden (denk aan Reality Check met het geluid van een startmotor). Meesten zullen hem kennen van Limp Bizkit, mijn favoriet is de volgende, gemaakt van een 7″ single die hij bijna had weggegooid zonder te luisteren…

Apocalyptica
Mijn vader (!) hoorde van dit Finse cello quatro op Klara Studio Brussel. In de tijd waren mijn twee broers fan van Metallica. Apocalyptica had als eindwerk aan de academie enkele nummers van de metal band gecoverd op cello. Geen andere instrumenten. Geniet van de ‘ijzige kalmte’.

Extince
De eerste, maar gelukkig niet de laatste Nederlandstalige échte mc. Geen zielloze, dreunende rijmpjes, nee: funky shit!
Ik zat nog in de kleuterklas toen deze uitkwam. Hehehe.

J Dilla
Heb je je ooit afgevraagd wat ‘real’ betekent? Sample wizzard #3, Jay Dee, was naast begaafde beatmaker ook real. Geen overdadig stuntin’, ook geen anti-stuntin’. Gewoon happy.
Zijn (voor)laatste album Donuts is een must-hear voor elke muzikant die met samples werkt. Hieronder een track samen met Sample wizzard #4 Madlib.

Dr. Dre
Over tien jaar drop ik mijn favo. Misschien.
“Watch out for me-fav’s!”.

Jimmy Hendrix
Je hoorde het al in de sample op Djé’s track. De VHS van Woodstock is me altijd bijgebleven door het gitaar geweld, -gekus en -gehemel, kortom de Jimmi-sound! Het bewijs dat goede blues ook funky mag zijn. Perfect gebruik van laid-back.

FS Green
Na enkele jaren met beats bezig geweest te zijn was hij al aan het knallen! Ik ben nog altijd ‘green’ van jaloezie wat zijn remixen betreft. Dope!

Salah Edin
Kwaliteit en visie.

Just Blaze
Sample wizzard #6 maakt dikke tracks. Na het horen van Blaze beats probeer ik mijn songs altijd te force feeden. Lukt soms ook! Hehehe.
Behalve dikke beats, maakt hij ook zeer muzikale producties zoals Why you Hate the Game.

Kanye West
Sample wizzard #7 pitcht originals in een leuke manier en chopt samples in andere maatsoorten zonder probleem naar 4/4. Behalve een jackass ook een muzikant.

Lefto
Just follow your love for music. Nothing less, nothing more.
Geen idee welke track of video ik hier moet zetten.

Muhammed Ali
Be the greatest! Grappig rijmpjes ook, muziek is ook fun!

Sefyu
Hardcore [aard-koar]. Je stem is ook een instrument.

Hopelijk hebben deze tunes je ook kunnen inspireren. Holla at me if you need beats!

Cheers,
ONE TWO D

About Freddie D
Hiphop muzikant. Freddie D brengt je stevige hiphop met zachte refreintjes. Check alle muziek via www.yeaya.be Yeayä!

2 Responses to I’m a fan! Mijn muzikale invloeden en favorieten

  1. Veel onbekenden voor mij bij; zal de komende dagen eens vanalles beluisteren – ik kijk er naar uit!
    Ik ben een Klara-luisteraar, yep. Nochtans kwam de ontdekking van Apocalyptica via Studio Brussel toen ze daar nog af en toe muziek draaiden

  2. Pingback: De Playlist Van … #2 | HeadRush.be

Leave a Reply

